Punto, Grande Punto, Punto Evo
Fiat heeft een aantal auto’s op de markt gebracht van het type, Punto, Grande Punto, Punto Evo die allemaal een en hetzelfde probleem hebben. Namelijk: De ruitensproeier komt bij een snelheid van 70 km/u of hoger niet boven de ruitenwisserbladen uit. En als hij dat wel doet dan nog heb je nog steeds een probleem bij harde (tegen) wind of als je groter bent dan 1.70 meter. Het water bereikt gewoon niet de voorruit ter hoogte van je gezichtsveld.
Dit betekent dat je bij winterse omstandigheden (veel pekel op het wegdek) gebogen achter het stuur moet zitten (tenzij je klein van formaat bent) om helder zicht op de weg te hebben. Nu is dit bij een kleine afstand nog wel te doen maar als je even naar Amsterdam op en neer moet, dan is dit geen pretje. Bovendien moet je steeds terug naar een lagere snelheid wil je überhaupt nog water boven de ruitenwisserbladen krijgen. Hiermee ben je dan een gevaar op de weg. Immers de snelheid moet terug naar 70km/u of lager wil je een deel van de voorruit schoon krijgen. Hierdoor breng je jezelf en dus ook anderen in gevaar. Maar het is noodzakelijke manoeuvre wil je de voorruit schoon krijgen.
Producteigenschap of ontwerpfout/fabrieksfout/fabricagefout?
Fiat Nederland doet dit probleem af als een “product eigenschap”. In mijn ogen is dit gewoon een fabrieksfout en wel om de volgende reden. Door de vele mankementen aan mijn auto (af fabriek) heb ik veel leenauto’s mogen rijden. Bijna allemaal punto’s, grande punto’s of evo. Allemaal vertoonden ze soortgelijke problemen met de ruitensproeiers. Bij “hoge” snelheid of veel tegenwind komt het water niet of nauwelijks boven de ruitenwisserbladen. Mijn garage kan alleen maar garantie werkzaamheden uitvoeren waarvoor ze vooraf toestemming krijgen van Fiat Nederland. En die toestemming krijgen ze niet voor dit probleem en dus zit ik met een probleem. Aan de ene kant begrijpelijk aan de ander kant totaal onbegrijpelijk immers ik heb de auto bij mijn lokale garage gekocht en niet bij Fiat Nederland. De Fiat distributeur erkent het probleem, maar doet het af als een eigenschap van het model.
Ondanks dat Fiat Nederland geen garantie vergoeding gaf heeft mijn garage laatst een poging gewaagd om het euvel te verhelpen. In mijn geval heeft de auto een week in de garage gestaan en is het enigszins verbetert maar het is niet geheel opgelost. Het lapmiddel de oplossing die werd bedacht: stukjes plastic onder de plaat waar de niet verstelbare ruitenwisser in vast zitten om de hoek van de sproeier en dus de spruithoek van het water te veranderen. Sowieso is het al raar dat een auto niet verstelbare ruitensproeiers heeft. Het probleem blijft dan ook bestaan dat in mijn gezichtsveld nog steeds geen water op de voorruit komt bij een normale snelheid op de autoweg. Bij stilstand of minder dan 50km/u is het prima. Maar helaas is die snelheid niet toegestaan op de autoweg laat staan dat het toch van de zotte is dat ik daar even moet gaan stil staan om de voorruit schoon te spuiten. Zie je het al voor je? En hoe doe ik dat op een snelweg zonder vluchtstroken of waarbij de vluchtstrook als derde rijbaan is opengesteld?
Advies
Ik kan iedereen die een punto koopt welk model dan ook alleen maar adviseren om vooraf dit euvel te controleren en te bedingen dat dit eerst wordt verholpen zodat je later niet wordt afgescheept met de opmerking dat het een “producteigenschap” is.
Media opzoeken of naar de RDW?
De enige weg die overblijft als Fiat dit probleem niet adequaat oplost is de RDW verzoeken om een aanpassing af te dwingen of intrekken van de type goedkeuring dan wel de Media op te zoeken om fiat te bewegen om een terugroep actie op dit model door te voeren. Maar ik vermoed daar juist de schoen wringt. Al die punto’s die reeds verkocht zijn in een terugroep actie kost natuurlijk veel geld. Vandaar dat de klant afschepen met een “producteigenschap” een goedkopere oplossing is.
Ik heb alles voorgelegd aan Fiat Nederland. Maar ook dat gaat niet van een leien dakje. Ik moet herhaaldelijk e-mails de deur uit doen, contact opnemen met mijn garage waarom ik niks van Fiat Nederland hoor. Er kwam zelfs geen ontvangstbevestiging. En dat terwijl Fiat Nederland alle dealers instrueert om naar hun klanten goed en adequaat te reageren als die een klacht van hun clientèle ontvangen. Blijkbaar gelden voor Fiat Nederland andere regels dan degene die ze hun dealers opleggen. Maar uiteindelijk komt er dan toch na 2 maanden een email van fiat:
Naar aanleiding van uw e-mail, het volgende.
Het spijt ons hieruit te moeten vernemen dat u niet geheel tevreden bent over uw Fiat Punto Evo.
Hetgeen door u ervaren heeft geleid tot een productverbetering van de ruitensproeiers. Momenteel is men bezig met het produceren van gemodificeerde sproeiers. Wij hebben vernomen vanuit Italië dat deze naar verwachting eind juni leverbaar zullen zijn.
Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Afdeling Customer Relations
Hierop stel ik dus de vraag: of ik dan voor een gratis reparatie in aanmerking kan komen… Waarop dit antwoord komt.
Naar aanleiding van uw e-mail willen wij u als volgt informeren.
Regelmatig worden er in de fabriek wijzigingen in de productie doorgevoerd. Dit zijn onder andere kwaliteit-updates van de auto en rendementsverbeteringen. De sproeiers de welke op uw voertuig aanwezig zijn voldoen aan de fabrieksspecificaties en er is geen sprake van een materiaal of fabricagefout. Hetgeen u waarneemt is inherent aan de constructie.
Gezien het bovenstaande hebben wij dan ook geen mogelijkheden de vervanging van de sproeiers kosteloos te laten vervangen.
Wij vertrouwen wij erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Afdeling Customer Relations
Ik vraag me af of er meerdere mensen met dit probleem zitten en hoe ze dit hebben opgelost dan wel opgelost hebben gekregen. Sterker nog naar aanleiding van bovenstaande adviseer ik iedereen om bij het kopen van een Fiat heel goed op te letten.
Mijn volgende stap… de RDW, Bovag en de Media opzoeken.
30 Reacties op Fiat Punto Evo, Grande Punto, Punto probleem ruitensproeier / ruitenwisser