Punto, Grande Punto, Punto Evo
Fiat heeft een aantal auto’s op de markt gebracht van het type, Punto, Grande Punto, Punto Evo die allemaal een en hetzelfde probleem hebben. Namelijk: De ruitensproeier komt bij een snelheid van 70 km/u of hoger niet boven de ruitenwisserbladen uit. En als hij dat wel doet dan nog heb je nog steeds een probleem bij harde (tegen) wind of als je groter bent dan 1.70 meter. Het water bereikt gewoon niet de voorruit ter hoogte van je gezichtsveld.
Dit betekent dat je bij winterse omstandigheden (veel pekel op het wegdek) gebogen achter het stuur moet zitten (tenzij je klein van formaat bent) om helder zicht op de weg te hebben. Nu is dit bij een kleine afstand nog wel te doen maar als je even naar Amsterdam op en neer moet, dan is dit geen pretje. Bovendien moet je steeds terug naar een lagere snelheid wil je überhaupt nog water boven de ruitenwisserbladen krijgen. Hiermee ben je dan een gevaar op de weg. Immers de snelheid moet terug naar 70km/u of lager wil je een deel van de voorruit schoon krijgen. Hierdoor breng je jezelf en dus ook anderen in gevaar. Maar het is noodzakelijke manoeuvre wil je de voorruit schoon krijgen.
Producteigenschap of ontwerpfout/fabrieksfout/fabricagefout?
Fiat Nederland doet dit probleem af als een “product eigenschap”. In mijn ogen is dit gewoon een fabrieksfout en wel om de volgende reden. Door de vele mankementen aan mijn auto (af fabriek) heb ik veel leenauto’s mogen rijden. Bijna allemaal punto’s, grande punto’s of evo. Allemaal vertoonden ze soortgelijke problemen met de ruitensproeiers. Bij “hoge” snelheid of veel tegenwind komt het water niet of nauwelijks boven de ruitenwisserbladen. Mijn garage kan alleen maar garantie werkzaamheden uitvoeren waarvoor ze vooraf toestemming krijgen van Fiat Nederland. En die toestemming krijgen ze niet voor dit probleem en dus zit ik met een probleem. Aan de ene kant begrijpelijk aan de ander kant totaal onbegrijpelijk immers ik heb de auto bij mijn lokale garage gekocht en niet bij Fiat Nederland. De Fiat distributeur erkent het probleem, maar doet het af als een eigenschap van het model.
Ondanks dat Fiat Nederland geen garantie vergoeding gaf heeft mijn garage laatst een poging gewaagd om het euvel te verhelpen. In mijn geval heeft de auto een week in de garage gestaan en is het enigszins verbetert maar het is niet geheel opgelost. Het lapmiddel de oplossing die werd bedacht: stukjes plastic onder de plaat waar de niet verstelbare ruitenwisser in vast zitten om de hoek van de sproeier en dus de spruithoek van het water te veranderen. Sowieso is het al raar dat een auto niet verstelbare ruitensproeiers heeft. Het probleem blijft dan ook bestaan dat in mijn gezichtsveld nog steeds geen water op de voorruit komt bij een normale snelheid op de autoweg. Bij stilstand of minder dan 50km/u is het prima. Maar helaas is die snelheid niet toegestaan op de autoweg laat staan dat het toch van de zotte is dat ik daar even moet gaan stil staan om de voorruit schoon te spuiten. Zie je het al voor je? En hoe doe ik dat op een snelweg zonder vluchtstroken of waarbij de vluchtstrook als derde rijbaan is opengesteld?
Advies
Ik kan iedereen die een punto koopt welk model dan ook alleen maar adviseren om vooraf dit euvel te controleren en te bedingen dat dit eerst wordt verholpen zodat je later niet wordt afgescheept met de opmerking dat het een “producteigenschap” is.
Media opzoeken of naar de RDW?
De enige weg die overblijft als Fiat dit probleem niet adequaat oplost is de RDW verzoeken om een aanpassing af te dwingen of intrekken van de type goedkeuring dan wel de Media op te zoeken om fiat te bewegen om een terugroep actie op dit model door te voeren. Maar ik vermoed daar juist de schoen wringt. Al die punto’s die reeds verkocht zijn in een terugroep actie kost natuurlijk veel geld. Vandaar dat de klant afschepen met een “producteigenschap” een goedkopere oplossing is.
Ik heb alles voorgelegd aan Fiat Nederland. Maar ook dat gaat niet van een leien dakje. Ik moet herhaaldelijk e-mails de deur uit doen, contact opnemen met mijn garage waarom ik niks van Fiat Nederland hoor. Er kwam zelfs geen ontvangstbevestiging. En dat terwijl Fiat Nederland alle dealers instrueert om naar hun klanten goed en adequaat te reageren als die een klacht van hun clientèle ontvangen. Blijkbaar gelden voor Fiat Nederland andere regels dan degene die ze hun dealers opleggen. Maar uiteindelijk komt er dan toch na 2 maanden een email van fiat:
Naar aanleiding van uw e-mail, het volgende.
Het spijt ons hieruit te moeten vernemen dat u niet geheel tevreden bent over uw Fiat Punto Evo.
Hetgeen door u ervaren heeft geleid tot een productverbetering van de ruitensproeiers. Momenteel is men bezig met het produceren van gemodificeerde sproeiers. Wij hebben vernomen vanuit Italië dat deze naar verwachting eind juni leverbaar zullen zijn.
Wij vertrouwen erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Afdeling Customer Relations
Hierop stel ik dus de vraag: of ik dan voor een gratis reparatie in aanmerking kan komen… Waarop dit antwoord komt.
Naar aanleiding van uw e-mail willen wij u als volgt informeren.
Regelmatig worden er in de fabriek wijzigingen in de productie doorgevoerd. Dit zijn onder andere kwaliteit-updates van de auto en rendementsverbeteringen. De sproeiers de welke op uw voertuig aanwezig zijn voldoen aan de fabrieksspecificaties en er is geen sprake van een materiaal of fabricagefout. Hetgeen u waarneemt is inherent aan de constructie.
Gezien het bovenstaande hebben wij dan ook geen mogelijkheden de vervanging van de sproeiers kosteloos te laten vervangen.
Wij vertrouwen wij erop u hiermede naar behoren te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groeten,
Fiat Group Automobiles Netherlands B.V.
Afdeling Customer Relations
Ik vraag me af of er meerdere mensen met dit probleem zitten en hoe ze dit hebben opgelost dan wel opgelost hebben gekregen. Sterker nog naar aanleiding van bovenstaande adviseer ik iedereen om bij het kopen van een Fiat heel goed op te letten.
Mijn volgende stap… de RDW, Bovag en de Media opzoeken.
Ik heb hetzelfde probleem. Ze hebben mijn het ruitensproeiersysteem compleet vervangen, sproeierpomp, proeiers en plastickappen. Helaas na dit alles moet ik concluderen dat het nog steeds niet verholpen is.
Ik heb echter nu zelf 2 stukjes plastic van ongeveer 5mm onder de plastickap gedaan voor het spuitmondje zodat de sproeier iets omhoog komt. daarmee is het voor mij preventief opgelost.
Dit is preventief de goedkoopste oplossing, je kan ook kiezen om 2 universele sproeiers te monteren die verstelbaar zijn. Dit is goed zelf te doen en de kosten zijn tussen de 15 en 25 euro.
Hallo Michael,
Ik heb ook dit probleem en ze hebben bij mijn auto ook die verhoging van 5mm onder de plastic kap geplaatst waardoor de hoek van de sproeiers iets wat verandert, maar het mocht niet baten. Daar waar ik kijk krijg ik bij normale snelheid op de autoweg geen druppel water. Montage van nieuwe sproeiers is mijns inziens niet mogelijk aangezien de huidige sproeiers in het plastic als een verhoging zijn gegoten. Dit betekent dat ik de hele constructie moet kapot maken met alle gevolgen van dien. Fiat moet hier zijn verantwoordelijkheid nemen en het probleem gewoon oplossen. Mijn auto zit zelfs nog in de garantie en ook ik word door Fiat afgescheept.
Hallo,
Dit probleem heb ik ook, zal er mee naar de dealer gaan Roessink in Diepenheim, ben nieuwsgierig naar zijn reactie.
Ook problemen gehad met de achterlichten, deze beslaan aan de binnenkant als het hard heeft geregend.
Ook met de isolatie in de motorruimte een probleem, er zat een klein gaatje in maar door de rijwind word dit steeds groter,dealer zegt los het zelf maar op.
Geen idee hoe ik dat moet oplossen.
De auto is nog geen 1 1/2 jaar oud.
Groeten,
Eddie
geachte,
ik heb een ander proleem met de evo.
ik heb hem nu 6 weken.(nieuw gekocht)
ik heb last van veel windgeruis bij de betuurders deur.
ter hoogte van de schuine raam sponning.
De deur ligt daar ook dieper dan de andere deur.
Garage kan hier niks aan doen.
Maar ik baal flink.
Heeft iemand ook deze ervaring.
En wat is er evt mee gedaan.
alvast bedankt,
Peter
Hallo Peter,
Lijkt me toch iets wat ze moeten kunnen oplossen door de deur anders af te stellen zodat die beter sluit.
Mijn vorige Punto had ook zoiets en dat was inderdaad erg hinderlijk want je zit daar zowat qua oor hoogte in lijn tegen aan.
Ik zou een klacht indienen en als ze er geen werk van maken verdere stappen ondernemen. het is geen pak koffie wat je koopt.
Gr,
Bedankt voor de reactie.
Ik ben bij twee verschillende garage’s geweest. Hij heeft daar ook totaal 5 dagen gestaan.
Ze kunnen hier niks aan doen. Wat me op viel aan een punto evo die ook daar stond, dat de bestuurders deur thv de bocht in de boven sponning ook wat naar binnen stond. De garage heeft dit ook gezien.
Ik ga ook een mail naar fiat Nederland sturen.
Vriendelijke groeten,
Peter
hallo fiat rijders. mijn zoon heeft een nieuwe punto 14oo gekocht nu 7 maanden oud maar heeft een probleem soms als je aan het rijden bent gaat de snelheidsmeter soms naar nul dan doet die raar en dan schiet die terug naar boven iemand ervaring mee laat maar weten.
Beste allemaal,
ook ik heb zo’n Pevo met allerlei mankementen, ben al bijna 2 jaar bezig met oplossingen. De ruitenspoeiers worden eindelijk volgende week vervangen,(nieuwe versie?).
Mijn deuren zijn ook afgesteld ivm windruis en tocht, is minder geworden maar de lijn van de auto is niet meer 100%, zelfs de kofferdeksel moest “aangedrukt worden”.
Momenteel ben ik bezig met de koude luchtstroom in mijn auto (lees andere forum grande punto), vandaag gehoord dat het een…..producteigenschap is.
Ik lees en hoor ontzettend veel klachten over de Pevo, geen aanrader dus voor Fiat.
Ik vind het een schande hoe Fiat met dit soort zaken omgaat. Ik hoor graag van je of je de gemodificeerde ruitensproeiers hebt gekregen want mijn dealer blijft ontkennen dat de update er is.
Ik zal waarschijnlijk volgende week langs kunnen gaan bij de dealer voor de sproeiers, uiteraard zal ik daarna het resultaat bekendmaken.
Nou, de sproeiers zijn verwisseld. Helaas niet naar tevredenheid, de sproeier komt nog steeds onder de ruitenwisser bij een snelheid van > 65km p/u.
De dealer is wel bekend met het probleem, ook Fiat Nederland volgens hem; bij de vraag of ze de nieuwe versie (verstelbare) hebben geinstalleerd antwoorden ze dat ze de enige beschikbare hebben besteld en gemonteerd, welke dat zijn???? dat moet je ze niet vragen.
Inderdaad wordt het geschaart onder de producteigenschappen, ik heb een Pevo die barst van de producteigenschappen. Ik heb gevraagd om een omschrijving van de producteigenschap en waar die dan vandaan komt, ik moet het nog ontvangen en ben benieuwd.
Hi
Ik had eigenlijk niks anders verwacht dan deze reactie. Helaas erg vervelend voor je. We zitten dus in dezelfde ….. auto te rijden.
Als je het goed vind stuur ik je een email met een adres waar je je klacht kunt deponeren. Gaarne even een bevestiging of je dat wenst.
Met vriendelijke groet,
John
John,
ik heb de klacht bij de dealer neergelegd en uitleg gevraagd van FiatNederland (nog niet gekregen); op dat antwoord zal ik dan ook de klacht bij hun deponeren.
Ik neem aan dat je in dezelfde richting zit ivm je klacht?
Opmerkelijk, de sproeiers doen het helemaal niet meer, het tankje loopt leeg aan de onderkant. Toeval? Vanmiddag of morgenvroeg even langs rijden om te verhelpen, is toch wel noodzakelijk met dit weer.
Groeten.
Hi Koloro,
Nee hoor ik bedoel dus heel iets anders.
Met vriendelijke groet,
John
Spannend, als niet daar, waar dan wel?
Ondertussen wel de ervaring dat geschillencommissie en rechtsbijstand enorm veel frustratie,energie en ook tijd kosten (inmiddels al 2jaar). Hier heb ik mijn conlusie uit getrokken, NOOIT meer Fiat (of Fiatgroep).
Zeg dit ook tegen iedereen die dit wil horen, een gewaarschuwd mens telt voor 2.
Groeten.
1e grande punto ruitensproeier redelijk, nu sinds 2 jaar in bezit van een punto evo sport, maar de ruitensproeier sproeit bij stilstand al onder de wisserbladen. Dealer wil wel maar heeft geen oplossing voor het probleem. Fiat is bekend maar reageert niet. Jammer Punto sport is een geweldige fijne wagen maar verkeersveiligheid staat voorop dus hierna, hoe goed mijn dealer ook is geen evo sport (of misschien wel helemaal geen FIAT) meer.
Hallo Punto`rs,
Nog steeds problemen met de ruitensproeier, zelfs al enkele keren tijdens de sneeuwperiode de vluchtstrook moeten kiezen om de ruit schoon te krijgen.
Weer dealer gevraagd dit op te lossen maar dat kan niet volgens Roessink in Diepenheim.
Dus klacht naar RDW en Fiat.
Van Fiat bericht gekregen dat ik een afspraak moet maken met de dealer.
Dit nu gedaan, maar weer afwachten.
Ga mogelijk ook kontakt opnemen met Tros Radar.
Groeten,
Eddie Bakker
Hi Eddie,
Ik hoor graag en ik ga graag mee naar Tros Radar !!!
Laat maar weten want ik ben het ook spuug zat. Je krijgt met dit weer de ruit gewoon niet schoon. Waardeloze prullaria die Fiat auto’s. Nooit Meer !!!
Heb je het Dealer adres voor me?
Mvg
Hallo John,
De dealer is Roessink te Diepenheim.
Groeten,
Eddie
Ook weer bij de dealer geweest voor de ruitensproeier moest nieuwe ruitenwissers betalen en mijn vloeistof was te vet vandaar mijn probleem.
Wat nou.snel mijn oude ruitenwissers terug probleem is dat er geen vloeistof op het ruit komt. Klacht was dat de plaat los zat en het raam niet schoon wil.
Nu nog niet verholpen en de kunstofplaat zit nog los.de dealer heeft schrijven gehad de plaat ophogen met iets eronder…werkt niet…
Voor de rest fijne auto op de witte rook na die je soms hebt om de 900km de straat of snelweg is dan even mistig
Ha lol,
ruitensproeier te vet? Ja zeg, ze verzinnen het waar je bij staat. Het is wat dit betreft gewoon een bagger auto. Schrijf aub een klacht naar de afdeling veiligheid van de RDW. Hoe meer ze er krijgen hoe meer kans we maken. of we gaan met zijn allen naar Radar or Kassa.
Gr,
John
Hallo Punto`rs
Bij de klantenservice van Fiat wederom een klacht in gedient over het disfuncioneren van de ruitensproeier, maar eerst geen reactie. Nadat ik voor een tweedemaal een klacht indiende maar tevens ook bij de RDW, kwam er snel een reactie.
Ik moest mij vervoegen bij de dealer daar zou men bekijken wat te doen.
Eerst zijn er andere spoeires gemonteerd, maar dat had geen resultaat.
Daarna de complete sproeierplaat vervangen, nu wel een redelijke verbetering maar nog niet 100%. Wel alles kostenloos gedaan.
Daarna bericht van Fiat dat zij verder niets konden doen maar dat hun ontwerp afdeling ging zoeken naar een verbetering van de constructie.
Later kreeg ik bericht van de RDW dat de klacht wel gegrond was maar omdat er minimale klachten waren binnen gekomen dat zij verder geen actie overwegen.
Jammer had gedacht dat er meer meldingen waren.
Tot zover maar weer.
Groeten,
Eddie
Ha Eddie,
het wordt tijd voor actie. Want de RDW laat het hier afweten en ik weet zeker dat er duizenden rond rijden met dit probleem. Wellicht moeten we naar kassa of radar en het maar eens aan de klok gaan hangen.
Met vriendelijke groet,
John
M.H. Mijn Punto Grande van 2009 heeft recentelijk een vreemd probleem. Als ik de auto op kontakt zet geeft de display af en toe een vreemde temperatuur aan van bijvoorbeeld min 6, min 11 of min 15 graden terwijl de buitentemperatuur dan tussen de plus 18 tot plus 26 ligt.
Als ik er een aantal minuten mee rij springt de temperatuur plots om naar de goede stand. Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan de reden voor dit probleem zijn ?
Bij voorbaat dank.
Hallo,
klinkt als een breuk in een printplaat, los contact. Ik zou hem maar bij de garage neerzetten zodat ze het probleem kunnen zien aangezien je al schrijft dat hij na een aantal minuten naar de juiste instelling omspringt.
Met vriendelijke groet,
John
Ik heb met mijn Grande Punto van 2010 nu 160.000 km gereden. Dat van die ruitensproeier heb ik nooit zo ervaren, gewoon even flink doorspuiten dan wordt de ruit echt wel schoon. Wel heb ik een ander probleem. In het begin is de carterontluchting gescheurd, enorme rook. Onder garantie vervangen. Daarna vaak enorme rook uit de uitlaat. Hiervoor is een nieuwe kathalysator geplaatst, ook onder garantie. Auto blijft sindsdien vrij vaak in toeren hangen met jankend geluid en verbruik schiet dan omhoog. Waarschijnlijk iets met een sensor…? Gaat vanzelf weer over, maar wel vervelend. Herkent iemand dit probleem?
Lezers,
Ik heb toch na drie maanden besloten om mijn fiat punto weg te doen. Fiat nederland liet mij in de kou staan.(wind geruis bij de bestuurders deur. (zie eerdere melding).
Het was zogenaamd iets wat hoorde.
Uit eindelijk dus de fiat in geruild op een nieuwe ford. (kost helaas wel 4 duizend euro afschrijving). Maar ben erg blij met me ford, totaal geen 1 klacht.
Dus voor mij beslist nooit meer een fiat. En ventileer dit ook behoorlijk door naar andere mensen.
groetjes,
Peter
Ha Peter,
Verstandige beslissing iets wat ik ook ga doen want mijn probleem is ook nog steeds niet opgelost, maar Fiat heeft zelfs geen interesse in mijn auto in te ruilen omdat het een Diesel is zeggen ze. Geeft aan hoeveel vertrouwen ze hebben in hun eigen bagger.
Ze verkopen je shit, lossen de problemen niet op en laten je inderdaad in de kou staan. Die auto vliegt er dus ook uit en het zal nooit meer Fiat worden.
Gr
John.
Beste iedereen,
Ik wil iedereen waarschuwen die een fiat punto evo multijet rijden. Wij hebben zelf een fiat punto evo multijet. Net 1 maand buiten de garantie, is dus 3 jaar oud. En nu is de turbo kapot. Ik kan jullie vertellen dat zijn geen leuke bedragen meer. Ik lees van heel veel mensen die dit hebben meegemaakt. Maar is dit dan geen fabrieksfout. Wie kan mij tips geven wat ik nog kan doen. Want de fiat doet er NIKS aan. Heb hem niet fiat dealer onderhouden. Niet gedaan omdat de fiat dealer waar wij hem nieuw hebben gekocht, in de buurt failliet gegaan was. En ben ik naar een autobedrijf gegaan bij ons in de buurt. Maar dat had ik achteraf beter niet kunnen doen.
ruitensproeiers van een mercedes vito monteren 25 euro en 20 minuten werk probleem opgelost.